השקעות נדל"ן – איפה כדאי יותר, בחו"ל או בישראל?

18.11.2014// מאת: HAP JOURNAL

השקעות נדלןהנדלן הפך בשנים האחרונות לאפיק מבוקש מאוד מבחינת מחפשי השקעות אטרקטיביות. העולם הפך בשנים האחרונות לכפר גלובלי והמרחקים בין המדינות השונות הצטמצמו עד מאוד, מכל הבחינות. חיבור שתי המגמות הנ"ל מניב אופציות רבות וגם שאלה בלתי נמנעת: מה כדאי יותר, השקעות נדלן בחול או השקעות נדלן בישראל?

תשובה חד משמעית, חשוב להדגיש, אין, שהרי לכל משקיע העדפות ספציפיות, מגבלות אחרות ובאופן כללי שיקולים שונים. עוד רצוי לזכור שאם אתם מחפשים השקעה בטוחה בנדלן הרי שאין דבר כזה – כל השקעה, ובפרט כשמדובר בנכס מניב, טומנת בחובה גם מידה מסוימת של סיכון. יחד עם זאת ישנן לא מעט דרכים למזער את הסיכון ולהגדיל את הסיכוי לתשואה גבוהה – וגם פרמטרים שבעזרתם ניתן כן למצוא תשובה לשאלה איפה כדאי יותר לבצע השקעה בנדלן, בארץ או מעבר לים.

השקעות נדלן בחולמנעד רחב במיוחד של אפשרויות

היתרון המרכזי של השקעות נדלן בחול, כקונספט, הוא שמנעד האפשרויות העומד בפניכם גדול פי כמה וכמה מזה הקיים למי שנצמד להשקעות בארץ הקודש, שהרי בסופו של דבר ישראל, על אף תנופת הפיתוח והקדמה, היא לא יותר מאשר "חצי סיכה על מפת העולם".

מי שמרחיב את הגבולות ומחפש השקעות גם בערים אטרקטיביות דוגמת ניו יורק או ברלין, או מנצל למשל את ההשפעה של משבר הסאב פריים על שוק הנדלן בארהב (למרות שחלפו כבר לא מעט שנים מאז פרוץ המשבר עדיין ניתן למצוא נכסים איכותיים במחירים משתלמים מאוד), מגדיל במידה בלתי מבוטלת את סיכוייו להגיע לתשואה גבוהה ומתגמלת באמת.

נדלן בישראלרמת מחירים גבוהה                       

מצד אחד אמנם דמי השכירות בארץ גבוהים מאוד ומי שבבעלותו דירה או נדלן מסחרי זוכה, ברוב רובם של המקרים, לתזרים מזומנים נאה, אבל הבעיה היא שגם מחירי הנכסים עצמם הגיעו כבר לרמה גבוהה מאוד.

כתוצאה מכך מי שמחליט לרכוש עכשיו נכס כהשקעה זוכה לתשואה סבירה במקרה הטוב ונמוכה במקרה הפחות טוב. ב- 2013 נעה התשואה על נדלן בישראל בטווח שבין 3% ל- 6%, ואמנם יש כאלה הטוענים כי מחירי הדירות והבתים בארץ ימשיכו לנסוק מעלה (כך שעדיין רכישתם כדאית מאוד), אולם רבים אחרים מזהירים מפני התפוצצות הבועה או לכל הפחות התעוררות של ממשלת ישראל – ולירידה במחירי הנכסים השונים, כך שמי שירכוש היום דירה, משרד או כל נדלן אחר, יפסיד.

האם המרחק בין המשקיע לנכס הוא פקטור?

לכאורה להשקעות נדלן בחול ישנה נחיתות ביחס להשקעה בדירה או משרד בארץ, אולם בפועל אין זה המצב.

ראשית, גם בישראל התשואות הגבוהות יותר הן בפריפריה, ולמי שגר למשל בגוש דן ומשקיע בדירה בטבריה או בבאר שבע לא קל להגיע לנכס שלו, ובוודאי שלא בתדירות גבוהה. אמנם המרחק מניו יורק או אירופה עדיין גדול יותר, אולם ברגע שמשאירים את ניהולו השוטף של הנכס בידי חברת ניהול המתמחה בכך הרי שאין שום צורך בכך (ולמרות התשלום לחברה זו, עדיין התשואה גבוהה יותר מזו שיניבו דירה בעכו או משרד ברמת גן).

האם נדרשת היכרות עם שוק הנדלן הרלוונטי?

באופן עקרוני כדאי להכיר את שוק הנדלן שבו מחפשים הזדמנויות אטרקטיביות כך שלכאורה מי שמחפש השקעות נדלן בחול צריך להתעמק בנעשה בשווקים רבים – מה מאפיין נדלן מסחרי בארהב, איזה רובע בברלין צפוי להתפתח בקרוב, מה קורה בפראג או בבודפשט ועוד ועוד נושאים ללימוד.

אולם בפועל ניתן לבצע את ההשקעה באמצעות חברה המתמחה בתחום זה וכך לחסוך זמן יקר, ומאחר שבארץ אי הוודאות גבוהה יותר הרי שבסופו של דבר קל יותר למצוא חברה שתוביל אתכם להשקעה משתלמת במיוחד בנדלן בחול.

לכתבה הקודמת
לכתבה הבאה