מדוע נדל"ן בארה"ב נוח להתנהלות והשקעה בקרב יזמים ישראלים

24.08.2015// מאת: HAP JOURNAL

השקעה בנדל"ן הפכה בשנים האחרונות לאחד הנושאים היותר מדוברים, וקל להבין למה: הריבית בארץ נמוכה מאוד ומושכת איתה כלפי מטה את כל שוק ההון (פרט, אולי, לאפיקים היותר מסוכנים שבו, ואלה, באופן טבעי, אינם מומלצים למי שאינו משקיע מקצועי במיוחד השולט בכל רזי הבורסה ונגזרותיה), ואילו הנדל"ן, על אפשרויותיו השונות, מניב תשואות נאות למדי – ובפרט עושה זאת הנדל"ן בארה"ב.

למה נדרשת זהירות?

רבים מבין היזמים בתחום הנדל"ן, בין אם בארה"ב ובין אם בארץ, ובעצם בכל מקום, מציגים תמונה ורודה מאוד ללקוחות הפוטנציאליים. גם מי שעוסק בניהול השקעות בתחום מציג במקרים רבים ביטחון רב וגרפים מרשימים שנוסקים מעלה מעלה – ואכן ישנו סיכוי גבוה ליהנות מנכס נדל"ן מניב במנהטן, בסנטה ברברה, באינדיאנפוליס ובמקומות נוספים ברחבי ארה"ב. אבל לצד הסיכוי יש גם סיכון ואסור לטשטש אותו.

אתם זוכרים מה עשיתם ב-13.11.2007? סביר להניח שלא. יצחק תשובה ונוחי דנקנר, לעומת זאת, זוכרים היטב. הם עמדו בלאס וגאס ולחצו, ביחד, על כפתור. כפתור שפוצץ מלון בשם "ניו פרונטייר". מאוחר יותר באותו יום הכריז דנקנר שפרויקט הענק שיוקם על הריסות אותו מלון "יספק לעיר 15,000 מקומות עבודה", ואכן התוכניות היו בשמיים – מלון חדש עם 3500 חדרים, מרכז מסחרי ענק, מגורי יוקרה אקסלוסיביים ב-5-6 גורדי שחקים שבכל אחד מהם 50 קומות לפחות… במציאות, לעומת זאת, תמונת הסיום הייתה פחות ורודה: הפרויקט לא התרומם וכל הכסף שהושקע בו – ההערכות השונות נעות בין 1.8 מיליארד ש"ח ל-1.2 מיליארד דולר – ירד לטמיון. תשובה ביקש, וקיבל, "תספורת", דנקנר איבד בסופו של דבר את השליטה ב-IDB.

המסקנה המתבקשת: אפשר לעסוק ביזמות וניהול השקעות נדל"ן בארה"ב, אבל בלי לקפוץ מעל הפופיק. להתחיל בקטן (שגם הוא לכשעצמו מספיק גדול כדי להרוויח היטב) ולהתפתח בהדרגה, ובזהירות.

וזהו גם מסר חשוב למי שרוצה ליהנות מהשקעה בנדל"ן בארה"ב – חפשו חברה שלא מבטיחה לכבוש את קו הרקיע של לאס וגאס ולא מוכרת חלומות, אלא שומרת על שתי רגליים על הקרקע ומתנהלת עם הכסף, שלה ושלכם, בזהירות.

למה הפוטנציאל גבוה?

ב-2007/8 פרץ בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות משבר רחב היקף שאיים לזעזע את יסודות המעצמה הגדולה, משבר ה"סאב פריים" שמו – תולדה של התנהלות חסרת אחריות של הבנקים הגדולים וגופים נוספים שעיסוקם מתן אשראי (וגם של הרשויות, שהעלימו עין ואף עודדו במידה מסוימת את ההתנהלות חסרת האחריות). בעקבות המשבר אמריקאים רבים, שלא יכלו לעמוד בהחזרי המשכנתאות שלקחו, איבדו את בתיהם ושוק הנדל"ן של ארה"ב הוצף בכמות עצומה של נכסים, דבר שהוביל לצניחת מחירים דרמטית.

מאז התאוששה הכלכלה האמריקאית, וכיום שוק הנדל"ן במדינה הוא המקום האופטימלי להשקיע בו: רמת המחירים עדיין נמוכה למדי אבל הביקושים כבר נמצאים במגמת עלייה. לא פלא אם כך שיזמים ישראלים רבים עטו על המציאה וכיום ניתן לשמוע את השפה העברית ברבים מבין משרדי החברות העוסקות ביזמות וניהול השקעות נדל"ן בארה"ב.

למה נדל"ן בארה"ב מתאים במיוחד לישראלים?

ההיצע הנרחב של בתים למכירה בארצות הברית מאפשר לכל מי שמתעמק בשוק לאתר מציאות של ממש – ומבחינה זו מנהלי השקעות ישראלים הם הטובים ביותר באיתור הזדמנויות, בזכות הגמישות המחשבתית, היכולת לפעול במהירות (ובמקביל, כאמור, בזהירות!) והנחישות שהן חלק בלתי נפרד מה-DNA הישראלי.

באופן דומה כל המאפיינים הנ"ל הופכים גם את יזם הנדל"ן הישראלי למי שיכול להצליח בארה"ב – ובעקבות זאת גם המשקיעים הקטנים יכולים להרוויח בגדול.

לכתבה הקודמת
לכתבה הבאה