בחירת קרן השקעות ישראלית

30.04.2015// מאת: HAP JOURNAL

על פי הערכות שונות, קרנות השקעות ישראליות משקיעות מיליוני דולרים מדי שנה בהשקעות שונו., הן בארץ והן השקעות בחו"ל. להבדיל מקרנות השקעות זרות, מדובר על סכומים מאוד נמוכים, ובכל זאת יש לזכור שקרן השקעות ישראלית אשר משקיעה בחברות מקומיות, לא יכולות להשקיע סכומים גבוהים מאלה מסיבות כלכליות. רוב הקרנות לא מסוגלות להשקיע בחברות זרות או במיזמי ענק, בדומה כמו שעושות קרנות השקעות בינלאומיות.

על מנת להבין כיצד עובדת קרן השקעות ישראלית, צריך לראות כיצד מתנהל תחום ההשקעות בכלל. לפני שנסביר זאת, חשוב להדגיש, שבעשורים האחרונים, כל תחום ההשקעות בישראל קיבל דחיפה משמעותית, הן בגלל שינויים בכלכלה (ליברליזציה מואצת, פתיחה של המשק לשווקים חדשים, התפתחות של מסלולי השקעות שונים ועוד) וכן בגלל התפתחות של ענפים שונים, ובראשם כל מה שקשור להיי טק, ביולוגיה, ביו-טכנולוגיה, וכימיה. ענפים אלו קיבלו דחיפה בין היתר, בזכות אותן השקעות, וכן בזכות מענקים ממשלתיים וחממות טכנולוגיות שונות.

כיצד עובדת קרן השקעות ישראלית

קרן השקעות ישראלית עובדת בשני כיוונים. מצד אחד יש את הכיוון של המשקיעים ומצד שני יש את הכיוון של היזם. נתחיל בכיוון של היזם. כל מי שמקים חברה עושה זאת בתחילת הדרך באמצעות הון עצמי. זה מאפשר לו לבנות טכנולוגיה בסיסית של המוצר בשביל להמשיך ולפתח אותו. הוא צריך משאבים, לשם כך הוא זקוק שמישהו ישקיע בו. קרן השקעות ישראלית יכולה לפנות אליו או שהוא יפנה אליה על מנת שהיא תשקיע בו. ההשקעה בדרך כלל מתבצעת באופן הבא, היזם מקבל כסף להמשך פיתוח הטכנולוגיה, המוצר וכן לביסוס החברה, בתמורה הקרן מקבלת נתח מהחברה (מניות) על פי הערכת שווי שלה.

מדוע יפנה משקיע ישראלי דווקא לקרן השקעות ישראלית? ראשית, הסיכויים שהיא תסכים להשקיע בו גדולים מהסיכויים שקרנות השקעות זרות יסכימו להשקיע בו, שלא בהכרח ימצאו בהשקעה תועלת. מה עוד שסביר להניח שהוא לא היחידי שפונה לקרן זו, בעוד שלעומת זאת קרן השקעות ישראלית יש הרבה פחות פניות, מעצם העובדה שהיא פונה לשוק המקומי. שנית, לא מעט משקיעים בקרנות השקעות ישראליות, דואגים להשקיע רק בשוק המקומי, מתוך גישה פטריוטית לקדם את הכלכלה הישראלית. לרוב ההשקעות יופנו לחברות שמוקמות על ידי ישראלים צעירים.

כעת נבחן, כיצד זה עובד מהצד של היזם. ישנם משקיעים שמעדיפים לא להיכנס כמשקיעים בודדים להשקעה. זו יכולה להיות השקעה בחברה עסקית או מיזם גדול (בכל תחום שהוא או בנדל"ן). כאן אנחנו מדברים, לא בהכרח על השקעות בישראל, אלא דווקא על השקעות בחו"ל. דוגמת רכישת מתחמים מסחריים או מתחמי מגורים בחו"ל. מתוך כוונה להשכיר חלקים מהם ולעשות מזה רווח.

אותם משקיעים מצטרפים אל קרן השקעות , הם מביאים חלק מנתח ההשקעה, בעוד הקרן מביאה חלקים אחרים מנתח ההשקעה, וביחד הם מבצעים אותה. עבור המשקיע הבודד זה משתלם, מאחר ולבדו הוא לא יכול לבצע את ההשקעה ועם הקרן הוא זוכה במטען כלכלי גדול שמאפשר לו להיכנס אליה בלי חשש. מצידה של הקרן, זה משתלם, שכן אם היא אוספת סביבה מספר משקיעים, אז גם אם חלקה בעוגה פוחת מבחינת הרווח, הוא גם פוחת מבחינת עלויות ההשקעה, ואז היא יכולה לפזר את הכסף שלה במגוון השקעות.

לסיכום, קרן השקעות ישראלית משמשת קרש קפיצה (שלא נגיד הצלה) ,עבור לא מעט חברות בתחילת דרכן שמנסות למצוא לעצמן מקום בעולם העסקי. עבור משקיעים רבים הקרן יכולה לשמש קרש קפיצה להצלחות כלכליות. כל מה שצריך לדעת, זה עם מי והיכן להשקיע.

לכתבה הקודמת
לכתבה הבאה