פיתוח אורבני למבני ציבור ומגורים

21.10.2018// מאת:

פיתוח אורבני והתחדשות עירונית

פיתוח עירוני, או פיתוח אורבני בשמו השני, הוא תהליך שהתחיל בישראל בשנים האחרונות ומידי שנה אנו נהנים מהתוצאות שלו בכל רחבי הארץ. תנופתה פיתוח הזו התחיל בשנים האחרונות בגלל מגמת ההתחדשות העירונית שהגיעה למבני המגורים בדמות פרויקט תמ"א 38. מטרתו הראשית של הפרויקט היא לחזק מבנים ישנים מפני רעידת אדמה שצפויה להכות בישראל בשנים הבאות. ההתחדשות באה לידי ביטוי בכל רחבי הארץ אך לא במידה שווה, כאשר היא תלויה בעיקר בתקציבים שמועברים לרשויות המקומיות, התערבות המדינה בפיתוח וכמובן כוחם הכלכלי של התושבים עצמם.

שיפור התשתיות הוא החשוב ביותר

  • ללא שיפור תשתית לא ניתן לפתח את המקום, יהיה אשר יהיה. אי אפשר לפתח מרכז עיר בלי להרחיב את הכבישים, אי אפשר להגדיל מרכזים מסחריים בלי לדאוג לניקוז טוב יותר בחורף ואי אפשר להגדיל בניין דירות גדול ולספק חיים איכותיים בלי לדאוג לבעיית החנייה.
  • כאשר מדברים על תשתיות הכוונה היא לכלל השירות שניתן לציבור לבעיות הטבעיות במקום. למשל, כשם שפיתוח תשתיות ניקוז ותשתיות חשמל הכרחי לפיתוח העיר, יש צורך בפיתוח של תחבורה ציבורית כגון קווי אוטובוסים, רכבת קלה או מסילות רכבת חדשות.

הצבת סטנדרט עיצוב גבוה יותר

הרעיון מאחורי עיצוב מסחרי מרשים בסטנדרט הגבוה ביותר ושיפור מבני מגורים באמצעות עידוד המגזר הפרטי על ידי הטבות מס והקלות בירוקרטיות הוא לאפשר למדינת ישראל להיראות כמו מדינות מפותחות אחרות. פני הרחובות והשכונות הן פניה של העיר ופני הערים הן פניה של המדינה. תיירים, אנשי עסקים, משקיעים וגם דיפלומטים שמגיעים ארצה מתרשמים מישראל כמדינת סטארט אפ מפותחת אך ברגע שהעיצוב לא יהיה בסטנדרט המקובל בעולם המערבי, זה יפגע בתדמיתה ובאיכות חייהם של כלל התושבים. העלאת רף העיצוב משמעותי לא פחות מרף גבוה בענייני נוחות ובטיחות.

מי משקיע בפיתוח האורבני?

לא מעט גורמים מתערבים בפיתוח אורבני ומבני ציבור כאשר בראש ובראשונה המדינה משקיעה בכך בתקציבים הממשלתיים. התקציבים עוברים לרשויות המקומיות כדי לשפר מחלפים, שדרות ראשיות בערים, כבישים וכמובן גם מרכזים מסחריים. בכל מה שקשור להשקעה בעיצוב מסחרי מרשים, גם הבעלים של אותם מרכזים משקיעים מכספם הפרטי, כאשר זה משתלם להם בהעלאת דמי השכירות בשל תנועת המבקרים, שמביאה להגדלת הרווחים של העסקים שפועלים בהם. הפיתוח העירוני נפוץ גם במגזר הפרטי ע"י תמ"א 38 ואז הכסף יוצא מכיסם של הדיירים, וגם חוזר אליהם בשל ערך הדירה.

לכתבה הקודמת
לכתבה הבאה