השקעות נדל"ן בארה"ב – חשיבות המרחב הגיאוגרפי

07.08.2014// מאת: HAP JOURNAL

בשנים האחרונות הולכות ותופסות השקעות נדלן בארהב חלק הולך וגדל מתיק ההשקעות של הישראלים. למרות זאת נראה כי עדיין רב הנסתר על הגלוי בנוגע להשקעה זו ולשאלה האם היא משתלמת או יותר נכון כיצד נבטיח כי היא תשתלם לנו בסופו של יום. אחד המשתנים החשובים ביותר שרוב האנשים אינם מפנימים ועליו נרחיב בשורות הבאות, הוא העובדה כי השקעות נדלן בארהב שונות ב180 מעלות מהשקעות נדלן בישראל. ראשית, על עובדה זו ניתן ללמוד מהשוני הגיאוגרפי העצום בין השוק הישראלי לזה האמריקאי, שוני המביא בתורו לגיוון אפיקי ההשקעה וליצירתם של תתי שווקים רבים שאינם בהכרח מושפעים זה מזה ואשר אין כדוגמתם במדינת ישראל. כמובן שעובדה זו דורשת מומחיות והתמקצעות בתוך כל תת שוק כזה והבנה כי דינה של אטלנטה בג'ורג'יה אינו כדינה של סן דייגו בקליפורניה.

חוק וסדר אמריקאי

משתנה חשוב לא פחות בין השוק האמריקאי ובין השוק הישראלי נוגע לרגולציה ולחוקים השונים אשר מתקיימים בשווקים אלו. השוני מתחיל בחוקי התכנון והבנייה השונים, נמשך בבירוקרטיה השונה הנדרשת לקבלת אישורי הבנייה השונים ומסתיים בחוקי מס שונים בין ישראל לארה"ב. חשוב לומר כי גם כאן המרחב הגיאוגרפי משחק תפקיד וזאת מן הטעם שפעמים רבות החוקים והרגולציה משתנים ממדינה למדינה בתוך ארה"ב. עובדות אלו מובילות לכך כי בכדי להצליח בהשקעות נדלן בארהב יש צורך בהבנה לא רק של תת השוק הגיאוגרפי ומאפייניו הדמוגרפיים והטופוגרפיים השונים אלא גם בהבנה של החוקים השונים בתת המרחב הגיאוגרפי בארהב. זאת אל מול מדינת ישראל המהווה שוק אחד ואחיד בעל רגולציה אחידה מה שכמובן מקל על ההתנהלות אל הרשויות השונות.

קרן נדלן כדוגמא לגיוון צורות ההשקעה בארהב

הבדל נוסף וחשוב בין ארה"ב לישראל נובע מכך כי ישנה קשת אפשרויות גדולה בהרבה לביצוע השקעות נדלן בארהב אל מול זו שבישראל. אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא קרן נדלן שהינה אפיק השקעה נפוץ יחסית בארה"ב וכמעט ואינו מתקיים בישראל. קרן זו מאפשרת למשקיע הבודד להצטרף לקבוצת משקיעים וכך לרכוש נכסים גדולים בהרבה מאשר היה מתאפשר לו באופן עצמאי. כמובן שהמשמעות של כך היא כי גם התשואה האפשרית של המשקיע גדולה בהרבה מאשר השקעה עצמאית, מה שהופך קרן זו לאטרקטיבית במיוחד. לא רק זאת אלא שהקרן היא אשר מנהלת את ההשקעות וזאת על ידי מומחים הבקיאים בשוק הנדלן וברגולציה הנהוגה בארה"ב. עובדה זו משמעה כי מהמשקיע הפרטי נחסכת עבודה רבה והוצאות כספיות גדולות ובו זמנית הוא יכול ללכת לישון בראש שקט מכיוון שכספו נמצא בידיים בטוחות.

מה בדבר הסיכון?

אחת השאלות שרבים שואלים את עצמם היא האם השוק האמריקאי לא מסוכן יותר מהישראלי ועל כן למרות יתרונותיו הרבים ההשקעה בו פחות כדאית. התשובה לכך היא כי אם משקיעים בתבונה וחוכמה אזי ההשקעה בארהב אינה יותר מסוכנת מזו שבישראל. כמובן שבכדי להגיע למצב זה חייבים להכיר את השוק הספציפי בארהב שבו משקיעים ולא פחות חשוב מכך להכיר את הנכס והסביבה שבה משקיעים. בהינתן שני הגורמים הללו הרי שאין חשש כי השוק בארהב יהיה מסוכן יותר מזה הישראלי. גודלו של השוק האמריקאי דווקא מוריד את הסיכון אל מול זה הישראלי ויוצר חציצה מפני חלק מן הזעזועים אשר אליהם חשוף השוק הישראלי.

אז היכן כדאי להשקיע?

שאלת הזהב היא כמובן באיזה שוק להשקיע, ראשית יש לומר כי ניתן בהחלט להשקיע בשני השווקים. עם זאת, אם עלינו לבחור בין שני השווקים הרי שנראה כי השוק האמריקאי מחזיק ביתרונות רבים יותר, זאת תחת ההנחה כי אנו מכירים אותו ואת מאפייניו הייחודים. היה ואין זה כך הרי שעדיף להשקיע בנדלן ישראלי או לפנות אל אפיק השקעה באמצעות מומחים כגון קרן נדלן שפורטה לעיל.

לכתבה הבאה