להשקיע נכון בנדל"ן מבלי להסתבך בעסקאות, עוקצים והונאות

14.10.2018// מאת:

כמו ישראלים רבים אחרים שמחפשים איך לעשות כסף באמצעות השקעה כלכלית נבונה, ייתכן שגם אתם הבנתם שהמקום הנכון לעשות זאת בימינו הוא לאו דווקא הבנק. אנשים היום עברו להשקעות בנדל"ן באחוזים גבוהים הרבה יותר מאשר לפני עשור, כיוון שהתשואה בתחום צומחת עם השנים וההשקעה בנדל"ן נתפסת כיום כדבר הבטוח ביותר לעשות. להשקיע נכון בנדל"ן זו משימה לא פשוטה, לאור העובדה כי גורמים רבים שאינם ישרים במיוחד, "קפצו" על העגלה הזו ומנסים להתעשר באמצעות הונאות ועוקצים, על חשבונם של אנשים ישרים שמשקיעים את כל הונם ברכישת דירה.

אילו סיכונים יש בהשקעה מהסוג הזה?

רכישת דירה להשקעה דורשת הכנה מקדימה לא מעטה, ועל מנת להשקיע נכון בנדל"ן ישנם שיקולים רבים שיש לקחת בחשבון: מיקום הדירה, גודלה, קרבתה למרכזי מסחר וחינוך הם גורמים משפיעים על שווי הנכס, בין אם בארץ ובין אם בחו"ל. ככלל מדובר בעסקאות בשווי מאות אלפי שקלים בחלק הנמוך של הסקאלה, ועד למיליוני שקלים עבור השקעה בדירות יוקרה. מכיוון שכך, עוקצים והונאות בתחום הזה הם נפוצים – ועלולים לעלות לרוכשים בכל החסכונות שהם צברו במהלך חייהם. עורך דין פלילי יכול לסייע לאלו אשר נאלצים להתמודד עם מקרי רמאות שכאלה, ולתת ייעוץ וייצוג משפטי כאשר הרוכשים פונים לערכאות.

מקרים של עסקאות מפוקפקות, הונאה ועוקצים

להשקיע נכון בנדל"ן זה אומר לדעת, בעיקר, ממי לרכוש את הנכס ובמיוחד כאשר מדובר ברוכשים בעלי בקיאות מצומצמת בנושא. להלן שלושה מקרים שכיחים של "עוקצי נדל"ן":

  1. נדל"ן מחוץ לישראל – קל להונות ישראלים אשר אינם מתמצאים היטב בכל הבירוקרטיה הכרוכה ברכישת דירה שלא בארץ. בנוסף לכך, למוכרים הלא ישרים יש את היתרון של חוסר ההיכרות של הרוכשים עם האזור הגיאוגרפי שבו ממוקמת הדירה, וחוסר הנגישות שלהם אליו. מכאן שמכירת דירות שכלל אינן אטרקטיביות במחיר מופקע, היא עניין נפוץ.
  2. מכירה כפולה של דירות – מתרחש כאשר תהליך של מכירת הנכס מתבצע במקביל מול מספר רוכשים, כאשר רק ערכאה משפטית מכריעה בסופו של דבר לגבי זהותו של המחזיק האמיתי בזכויות על הדירה.
  3. רכישת דירה שאינה בבעלותו של המוכר – רמאות בירוקרטית שמצליחה, למרבה הצער, בשל זיוף מתוחכם של מסמכים וניצול התמימות של הרוכשים.

איך להשקיע נכון בנדל"ן – טיפ חשוב

אין ספק כי הסיכון בתחום ההשקעה הספציפי הזה הוא רב, ולכן "שיעורי בית" הם קריטיים בטרם יבצע הרוכש את סגירת העסקה. היכרות עם הדירה ועם אלו המוכרים אותה היא עניין שאסור לוותר עליו, ובפרט אם מדובר בנכס בחו"ל. איסוף מידע מרבי באשר לנכס עצמו, מיקומו, התשואה הצפויה שלו וכן הפוטנציאל למכירה עתידית, כדאי שייעשה על ידי מקצוענים המתמחים בכך – במידה והרוכש עצמו לא יכול לבצע את הבדיקות הנדרשות, או שאינו יודע כיצד לעשות זאת ואילו שאלות חייבות להישאל ולקבל מענה מהימן.

לכתבה הקודמת
לכתבה הבאה