הקמת קרן השקעות – כיצד ומדוע

21.04.2015// מאת: HAP JOURNAL

קרנות השקעה הפכו בשנים האחרונות לנפוצות מאוד בארץ, ורבים וטובים בשוק ההון פנו לתחום פעילות מרתק ומאתגר זה שגם מניב רווחים נאים מאוד, הן לבעלי הקרן והן למשקיעים בה (כל עוד היא מנוהלת בחוכמה, כמובן…)

הקמת קרן השקעות הפכה במובן מסוים להקמת סטארט אפ – כל מי שעוסק בשוק ההון רוצה לנהל גם הוא קרן שתשקיע בהייטק, נדלן, ניו מדיה וכו', אבל כדאי לדעת שאמנם מצד אחד ישנו פוטנציאל עצום (כאמור גם אתגר, גם עיסוק מרתק וגם רווחים כספיים גבוהים) אבל מצד שני גם הסיכון אינו מבוטל, ובכל מקרה לא לכל אחד מומלץ להקים קרן שכזו.

מהן קרנות השקעה?

קרנות השקעה הן גופים שכשמם כן הם, נועדו לבצע שונות. הן מגייסות כסף מהציבור הרחב, מקבוצות שונות או מגופים מוסדיים (למשל חברות ביטוח או קרנות פנסיה), ומשקיעות אותו בהתאם לקריטריונים עליהן התחייבו מראש, וכך לדוגמה ישנן קרנות המשקיעות את הכסף בפרויקטים ספציפיים של תמ"א 38 (תחום שבו הנזקקות להון היא גבוהה במיוחד, אולם הבנקים לא ששים לממן בנייה זו, ועל כן נוצר צורך בקרנות השקעה על מנת שיתווכו בין כסף שמחפש תשואה לבין יזמים שמחפשים מימון) ואילו קרנות השקעה אחרות מתרכזות בסטארט אפים, בחברות בתחום הביו-טכנולוגיה, בחברות בתחום הניו מדיה, וכו'.

בישראל פועלות כמה קרנות השקעה גדולות מאוד, המגלגלות עשרות ומאות מיליוני דולרים (קרן פורטיסימו, למשל, שתיק ההשקעות שלה מגוון וכולל חברות בתחום התעשייה המסורתית דוגמת פניציה לצד חברות חדשניות מעולם ההייטק, משקיעה בסך הכל כ-500 מיליון דולר), ולצידן עוד שלל קרנות קטנות יותר, שלפעמים כוללות צוות של לא יותר מ-3-4 אנשים, שכן כאמור הקמת קרן השקעות נדלן הפכה בשנים האחרונות למהלך נפוץ מאוד.

הסיכונים הטמונים במהלך של הקמת קרן השקעות

הקמת קרן השקעות היא מהלך שעשוי להפוך את האדם למאושר ועשיר, אולם אם הקמת הקרן היא מהלך פשוט יחסית שגם לא כרוכה בו בירוקרטיה סבוכה מדי, הרי שתפעולה השוטף של הקרן, לאורך שנים רבות, הוא מלאכה תובענית מאוד ושוחקת להפליא. כך למשל קרנות השקעה בנדלן, ובפרט אלה המתמחות בתמ"א 38, מחויבות כל הזמן למצוא את פרויקט הנדלן הרווחי הבא ובמקביל למשוך משקיעים, ושילוב שני אלה, גיוס ההון ומציאת אפיקים מתגמלים במיוחד להשקעתו דורשים רמת מחויבות גבוהה מאוד, שלאורך זמן תשחוק גם את אנשי המקצוע הטובים ביותר.

עוד חשוב לציין שאיש לא מבטיח למי שפונה לאפיק של הקמת קרן השקעות כי המשקיעים אכן ינהרו דווקא אל הקרן שלו, וגם אם ההוצאות השוטפות אינן גבוהות מאוד, בטח לא בשלב ראשון, הרי שהיעדר הכנסות לאורך זמן הוא מציאות לא פשוטה גם עבור אנשים שההון ההתחלתי שלהם גבוה יחסית ושאינם שונאי סיכון מובהקים.

למה הקמת קרנות השקעה הפכה כה פופולרית?

התשובה האינסטינקטיבית לשאלה מדוע הקמת קרן השקעות הפכה נפוצה בשנים האחרונות היא "כי זה כיף" – לא כיף במובן של הנאה חסרת מחויבות כמובן אלא כיף במובן שבעלי ומנהלי קרנות השקעה זוכים לעסוק בתחום שהם אוהבים ולאתגר את עצמם כל פעם מחדש, דבר שהוא יקר ערך עד מאוד. בנוסף נהנים אלה שבוחרים להקים קרן השקעות חדשה מחופש מוחלט כמעט ומעצמאות מחשבתית, כשבין השאר הם יכולים להשקיע גם 10% מתיק ההשקעות במנייה ספציפית ולא מחויבים לפעול תחת כללים נוקשים.

כמובן שריבוי קרנות ההשקעה מציג מצד אחד מבחר רחב של הזדמנויות לכל משקיע, פרטי או מוסדי, אולם מצד שני מחייב זהירות מוגברת ותשומת לב מרבית לתהליך הבחירה – כשמומלץ לתת משקל נכבד לניסיון של אנשי הקרן, הן בנפרד ובעיקר כצוות.

לכתבה הקודמת
לכתבה הבאה