איך משפיעה תכנית מחיר למשתכן על שוק ההשקעות בנדל"ן בישראל?

27.06.2018// מאת:

אחד הטרנדים המובילים ברכישת נדל"ן בארץ בזמן האחרון הינו ההגרלה לדירה במחיר מוזל, שמציעה מפלגת כולנו, בהנהגתו של הח"כ משה כחלון. ההיענות רבה מאוד אך היא איננה נמצאת חלל ריק. בשנים האחרונות ניתן היה למצוא כמה וכמה טרנדים לוהטים בהשקעות נדל"ן בארץ, כאשר הדבר מתרחש במקביל לתופעה נוספת – רכישת נדל"ן להשקעה גם בחו"ל.

מחיר למשתכן – כדי שאפשר יהיה להגיע לדירה

בסקירה הנוכחית על מחיר למשתכן (ראו כאן), נספר בשולי הדברים על כמה טרנדים בולטים בתחום הנדל"ן, אולם נפתח בדברים שחשוב לדעת אודות התכנית הזאת של משה כחלון. מדובר במהלך שעליו הוחלט על ידי הממשלה, כדי לאפשר לציבור לקנות דירה ראשונה. התוכנית נוסדה על מנת לייצר מצב שבו אנשים ובמיוחד זוגות צעירים יוכלו להגיע לדירה ועם הזמן, גם להוביל ירידה אפשרית במחירי הדירות בכלל.

למי בדיוק התכנתית הזאת מיועדת?

כל מיני טרנדים שונים הופיעו וחלקם נעלמו כלעומת שבאו. אבל מחיר למשתכן זה הרבה יותר מטרנד שבא והולך, כדוגמת המקרה שבו רבים חלמו על הצלחה בצורה של רכישת קרקע לקראת הפשרה. כדי להבין מדוע ההגרלת הזאת איננה סתם טרנד או גחמה, נדגיש בעצם למי בדיוק מיועדת התוכנית ביתר פירוט.

העיקרון המוביל הוא שמי שניגש להגרלה לדירה מוזלת יהיה מוגדר כחסר דירה. מבחינה פרוצדורלית, מדובר בכך שהנרשם או הנרשמים אינם בעל זכות על נכס למגורים או מגרש. הרשמה להגרלה אפשרית לכולם – זוגות נשואים, זוגות של ידועים בציבור, רווקים, רווקות, גרושים, גרושות, אלמנים או אלמנות. עבור בני זוג (או נשואים או ידועים בציבור), ההרשמה להגרלה אפשרית בכל גיל. כך הדבר גם כאשר מדובר בהורים, כמי שנחשב לחד הורי או חד הורית. עבור אלה שאינם נמצאים בקטגוריות הללו (למשל רווקים או רווקות, גרושים ללא ילדים וכיוצא באלה), הרשמה להגרלה אפשרית החל מגיל 35 ואילך.

לטובת הרוכשים – פחות הגבלות מאשר בעבר

במהלך השנים ראינו טרנדים באים והולכים בנדל"ן. טרנדים בתחום השקעות נדל"ן בארץ בעשור האחרון הופיעו גם בדמות קבוצות רכישה, שעדיין קיימות אך הפכו לפחות נפוצות (בשל היבטים טכניים שונים אך גם מהותיים). גם התוכנית הזאת לא נשארה לחלוטין באותה הצורה והפכה ליותר עדכנית ויותר מקלה. למשל, בעבר חלו הגבלות על מי שרכש דירה במסגרת מחיר למשכן בנושאים כדוגמת מכירה של הנכס וכן גם מבחינת השכרה. המדינה הרשתה לעצמה לקבוע זאת למרות שמדובר בעיקרון הנוגד את רעיון השוק החופשי והבעלות מכיוון שבתמורה – קיבלו הזוכים בהגרלה הטבה מאוד משמעותית במחיר הנכס. בתמורה למחיר המוזל, גם היום מחויבים הרוכשים להחזיק את הדירה בבעלותם למשך מספר שנים, אך לגבי השכרה – הוחלט לנקוט יד מקלה. אלה שחפצים בכך יוכלו להשכיר את הדירה בשוק החופשי. לגבי מכירה, מותר למכור את הדירה חמש שנים ממועד האכלוס.

משמעות סדר הזוכים בהגרלה

מי שמקבל תעודת זכאות להשתתפות בהגרלה (שמשמעותה שהוא מוכר כמחוסר דיור ועל כן יכול להירשם), יוכל להירשם להגרלה לפי הבנתו. מותר להירשם להגרלה לרכישת דירה ביישוב אחד או בכמה יישובים. ניתן להירשם להגרלה אחת או יותר, תוך התייחסות לסייג אחד. יש להביא בחשבון שאי אפשר לזכור ביותר מאשר הגרלה אחת. ודבר נוסף – יש משמעות לא רק לזכייה בהגרלה, אלא גם בסדר הזכייה. מי שהוגרל ראשון, מקבל עדיפות בבחירת הדירה הרצויה לו בפרויקט הנתון על פני אלה שהוגרלו אחריו (וכך לגבי הבאים בתור, זוכה שני מקבל עדיפות על פני זוכה שלישי וכן הלאה).

לכתבה הקודמת
לכתבה הבאה