איפה כדאי לקנות דירה להשקעה או מגורים

17.07.2015// מאת: HAP JOURNAL

השאלה "איפה כדאי לקנות דירה" היא אחת ההתלבטויות החשובות ביותר בחיינו, בין אם אנחנו מחפשים דירה למגורים ובין אם המטרה היא דירה להשקעה. למעשה, עבור רובנו רכישת דירה היא העסקה הגדולה ביותר שאנחנו מבצעים, הן מבחינת היקף הכספים המעורבים בה והן מבחינת השפעתה על איכות חיינו – כך שבהחלט כדאי להקדיש זמן ותשומת לב למציאת התשובה האופטימלית לשאלה הנ"ל.

איפה כדאי לקנות דירה למגורים?

על פניו קל יותר למצוא תשובה לשאלה "איפה כדאי לקנות דירה למגורים?" מאשר לאותה שאלה כשמדובר בנדל"ן להשקעה.

הסיבה לכך פשוטה: לכאורה המקום בו כדאי לקנות דירת מגורים הוא המקום בו אנחנו רוצים לגור. אבל בפועל, באופן טבעי, ישנם עוד שיקולים כך שבכל זאת מציאת הלוקיישן האידיאלי אינה מלאכה כה פשוטה (אם כי גם אינה משימה בלתי אפשרית, כל עוד מיישמים מספר עצות בסיסיות).

ראשית, חשוב לזכור שדירת מגורים אמורה לספק את צרכינו לשנים רבות, שכן העלות של מעבר דירה (כולל איתור דירה חדשה, מכירת הישנה וכו') הינה גבוהה למדי. בהתאם גם אם אנחנו מוצאים דירה מצוינת במקום אטרקטיבי, כדאי לנסות לצפות את העתיד: אם למשל ממש בסמוך מתוכננת הקמת אזור תעשייה, או אולי כביש ראשי שיעבור ממש מתחת לבניין שלכם – העסקה כבר פחות אטרקטיבית.

גם ההיפך נכון: קחו למשל עיירה שרחוקה יחסית מהעיר הגדולה הקרובה, אבל שבקרוב תחובר לאותה עיר באמצעות פסי רכבת שיבטיחו גישה נוחה במיוחד לכל מקום. מן הסתם ערך הנדל"ן באותה עיירה צפוי לעלות וכך גם איכות החיים בה – בהחלט שיקול שכדאי לקחת בחשבון.

מצד שני רצוי לתת משקל נכבד יותר לאיכות החיים הצפויה לנו במקום בו נקנה דירה ופחות לעלייה (או הירידה) הצפויה בערכו של הנכס – כשמדובר בדירה להשקעה זהו כמובן שיקול מרכזי, אבל בבחירת המקום בו נבלה את מרבית חיינו אין לייחס לו חשיבות יתר.

איפה לחפש דירות להשקעה?

גם מציאת תשובה לשאלה איפה כדאי לקנות דירה למטרת השקעה אינה כה פשוטה.

ראשית חשוב להדגיש כי מי שמחפש השקעה בטוחה מוטב לו להתרחק משוק הנדל"ן ולהפקיד את הכסף בבנק – אמנם עם תשואה אפסית, אבל עם רמת ביטחון מקסימלית – שכן אמנם בשוק הנדל"ן ישנן הזדמנויות אטרקטיביות רבות, ובנוסף רמת הסיכון נמוכה ביחס לאפיקים שונים השוק ההון, ובכל זאת ודאות מוחלטת אין, ומטבע הדברים גם לא יכולה להיות.

לאחר שמבינים כי אין ביטחון של 100% באף השקעה, השלב הבא בדרך לתשובה לשאלה איפה כדאי לקנות דירה הוא להבין כי יש הבדל מהותי בין קנייה של דירה למגורים לבין קניית דירה כהשקעה, ובפרט ישנם מקומות שאנחנו לא בהכרח רוצים לגור בהם – אבל הם אופטימליים להשקעה.

כך למשל ב-2014 קרית שמונה וירוחם סיפקו תשואות גבוהות במיוחד ביחס למצב של שוק הנדלן בישראל, ומשכו אליהן משקיעים רבים שלאו דווקא רוצים לגור בהן. יחד עם זאת אסור לשכוח שדירה המשמשת כהשקעה, כלומר מושכרת מייד לאחר רכישתה, מחייבת לא מעט התעסקות – ולמי שלא רוצה לבלות שעות רבות בכבישים במקרה הצורך מומלץ להסתפק בתשואה צנועה יותר ולחפש דירה באזור מגוריו או במרחק סביר מבחינתו.

דירות להשקעה ללא טרחה

אופציה נוספת היא רכישת נדלן באמצעות קרן השקעות במקרקעין – במקרה שכזה לא כרוכה טרחה בהתעסקות עם הדירה, כך שהמגבלה הגיאוגרפית לא קיימת.

בהתאם ניתן להרחיב את המנעד ולבחון איפה כדאי לקנות דירה גם בחו"ל, לדוגמא נדלן בארהב. כיום, ניתן למצוא נכסים המציעים תשואות גבוהות יותר מאלה שמניב הנדל"ן הישראלי, וכאמור ללא טרחה.

לכתבה הקודמת
לכתבה הבאה