קרן השקעות פרטית בנדל"ן

14.03.2016// מאת: HAP JOURNAL

בשנים האחרונות הולכת וגוברת במידה ניכרת ההתעניינות בהשקעות בנכסי דלא ניידי, או כפי שכולנו קוראים להם: נדל"ן. דירות המשמשות למגורים, חנויות, משרדים, בניינים שלמים, שטחים מסחריים, קרקעות (כולל כאלה שבכלל לא מיועדות לבנייה אולם המשקיעים בהן מאמינים כי תוך זמן סביר ישונה הייעוד שלהן) ועוד.

אבל הנדל"ן הינו תחום מורכב עד מאוד, וכפי שהוא עשוי לספק תשואות נאות מאוד הוא עלול גם להוריד לטמיון חסכונות של שנים, ולמרבה הצער כבר היו מקרים לא מעטים שכאלה. הדרך הטובה ביותר להימנע מסיכונים מיותרים היא לבצע את ההשקעה באמצעות קרן השקעות בנדלן כשהאופציה הרווחת ביותר היא קרן השקעות פרטית – כלומר קרן הנמצאת בבעלות פרטית (של אדם או חברה), לרוב של אנשים בעלי ניסיון נרחב בכל הקשור לנדלן, לפיננסים ולקשר ביניהם.

מתי הוקמו קרנות ההשקעה הפרטיות הראשונות?

כבר בשנות ה-60 של המאה העשרים החלו לפעול קרנות השקעות פרטיות. באופן טבעי קרנות אלה החלו לפעול בארה"ב, שנהנתה באותו עשור מתנופת פיתוח מואצת ובנייה בהיקפים נרחבים. הצורך במימון כל אותה תנופת בנייה והכסף הפנוי שבידי הציבור הרחב נפגשו, כשמקומות המפגש היו אותן קרנות השקעה פרטיות שהוקמו לשם כך.

השילוב בין השגשוג הכלכלי, הפיתוח הכללי והרווחים של המשקיעים הפך את הקונספט של קרנות המתמחות בתחום הספציפי של השקעה בנדלן לרווח בכל העולם. גם בארץ ישנן לא מעט קרנות השקעה פרטיות שמתמחות בנדל"ן, כשבשנים האחרונות – עם התרבות הפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית – חלה פריחה גם בתחום קרנות ההשקעה שחלקן מתמחות בתמ"א 38 על סוגיו השונים.

למי הכי כדאי להשקיע דרך קרן השקעות פרטית?

קרן השקעות פרטית מיועדת בעיקר למשקיעים הקטנים והבינוניים שאין להם ידע מעמיק בתחום הנדלן ובכל זאת רוצים ליהנות מהשקעות מתגמלות.

קרנות השקעה אלה מאפשרות גם השתתפות במיזם בנייה ולא רק רכישת נכס (שבכל מקרה מחירו מאות אלפי שקלים לכל הפחות). משקיעים שבוחרים לקחת חלק במימון מיזם בנייה – בין אם חדש ובין אם כזה של התחדשות עירונית – נדרשים להשקיע סכומים צנועים, בדרך כלל החל מ-100,000 ש"ח, כך שגם מי שאין בידו סכומי עתק ובכל זאת רוצה ליהנות מהתשואות הנאות בתחום הנדל"ן יכול לעשות זאת.

השקעה ללא קנייה – יתרונות

כאמור במקרים רבים קרן השקעות פרטית מאפשרת השקעות נדל"ן מבלי לרכוש נכס.

מעבר לעבודה שכך גם המשקיעים הקטנים והבינוניים יכולים להיכנס לתמונה ולזכות בתשואות נאות, הרי שבקונספט הזה טמונים עוד כמה יתרונות משמעותיים. במיוחד חוסכת לנו השקעה ללא רכישת נכס את הצורך להשקיע בתחזוקה השוטפת של הנכס, דבר שעלול לגזול מאיתנו לא מעט משאבים ובפרט זמן יקר.

איך לבחור קרן השקעות פרטיות?

כאמור בימינו פועלות לא מעט קרנות השקעה פרטיות, כשאלה הישראליות פועלות הן בארץ והן בחו"ל.

היתרון העיקרי של השקעה בנכס "כחול לבן" הוא שאתם יכולים לראות אותו קורם עור וגידים לנגד עיניכם, אם כי בעולם שהפך זה מכבר לכפר גלובלי גם כשבוחרים קרן השקעות פרטיות שמתמחה בנדל"ן בניו יורק למשל ניתן לקבל תמונת מצב מדויקת ומהימנה לגבי התקדמות הפרויקט בכל רגע ורגע – ובפרט אם מקפידים לבחור בקרן שמתנהלת בשקיפות מלאה ואנשי המקצוע שבה מתאפיינים באמינות מוחלטת ויושרה גבוהה.

בנוסף חשוב לבדוק מהן התשואות שסיפקה כל קרן שעומדת על הפרק למשקיעים דרכה בעבר, שכן זוהי אינדיקציה טובה ליכולת של הקרן לאתר הזדמנויות אטרקטיביות באמת.

לכתבה הקודמת
לכתבה הבאה